Sunday, January 15, 2012

titik pusingan @ turning point....aku hanya Hamba yg biasa

Dengan Nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang...


satu malam...di kedai makan....sedang aku menghirup kuah tomyam...
sis H:akak, camne akak boleh berubah?macamne eh turning point akak?saya nak tahu....
sis Mi:(hampir tersedak...erk)...cmni ceritanya....

masa terus berlalu...hari berganti hari....

tengah hari ketika menikmati ikan bakar yg osem...
sis S:saya terasa nak tahu smue sis2 nyer turn point...ape yang menyebabkan masing2 berubah
sis Mi:erk.....again...insyaAllah satu hari nanti sy cerita...

ketika membuka makanan utk dimasukkan ke dalam dulang...
ummi H: harini sambil2 makan kita cerita2 yer...H nak tahu kisah ukhti2 sekalian..
sis Mi:again.....dlm hati (robbi shrohli sodri wayassirli amri wahlul ukhdatammi llisani yafqohu qawli)...

yer... berubah itu bukan mudah...kalau bukan sekarang ni.. bila lagi?bila lagi?

aku sering melakukan kekhilafan,perbuatan yang bodoh..lpas itu menyesal,cari Tuhan, taubat...
tapi tak lama lepas tu buat lagi...ulang lagi....sampai bila nak macamni...byak kali aku tanye pada diri....

bile ek aku berubah?bile ek aku jadi camni? wallahualam...yang aku tahu Allah xpernah tinggalkan aku...
selalu ingatkan aku....selalu memberikan Hidayah Nya pada aku...tapi aku je yang sering menolak semua itu....

bertitik tolak dari aku masuk ke alam pekerjaan juga menyambung pelajaran di UM...

Alhamdulillah...masa hari 1st  aku masuk kerja...aku diperkenalkan dgn sis S....aku lihat atas bawah...jauh berbeza dgn aku..pernah terdetik di hatiku..'alamak tudung labuh..mesti susah nak ngam ni' sis S tak berenggang dgn Al-Quran...masa lapang mesti diisi dgn membaca AlQuran...penah aku terfikir..untunglah dia dah kawin walaupon sebaya  umurnya  dgn aku...suami selalu disisi... takde org lelaki berani dah kacau2 dia..

Aku pula ditakdirkan kerja disitu bersama 2 org lagi classmate lelaki masa UTM dulu...memang huha..huaha...kesana-kesini....makan ker...shoping ker dgn dworang...memang tak terjaga ikhtilat... kadang2 hilang rasa segan silu dihadapan dworg...sbb dah terbiasa borak2 lepak2 dgn dworg...
BERBEZA SUNGGUH...aku dengan sis S sebab tu kami tak ngam....

Satu hari...pertengahan tahun 2010...sorang sis yang merupakan student undergrad dtg jumpe dgn sis S...tiba2 sis S tanye aku...lbey kurang camni
Sis S:Sis Mi, Awak nak join tak 'bulatan cinta'?
sis Mi: nanti saya beritahu semula yer...macam best gak (dalam hati...adoiiii..camne nih...ape tu 'bulatan cinta')

sis Mi lantas ber YM dgn kawan lelaki rapatnnya itu
sis Mi:beb sis S ajak aku join 'bulatan cinta'...camne ni?
bro H:ko biar betul??seyes ker ko ni...mcm aku xkenal ko...ade yang skejap je karang...xpon aku jumpe ko lepas ni da tdung labuh gak cam dia...

Akhirnya aku mengambil keputusan join lah jugak berbulatan cinta...nak isi masa lapang..

satu hari sis S hadiahkan sebuah tafsir hijau...cantik...hati aku bergetar...aku xmahu jadikan ini sbg hiasan jer...aku ade tanggung jawab ke atas hadiah ini...

hari demi hari berlalu...bulatan demi bulatan ku hadiri... kadangkala..terkesan dihati..tapi skejap sahaja...
tapi pernah jugak aku dtg tapi rasa tak terkesan langsung...kosong...

sis S pnah ckap...ade program yang aku kena hadir kat Masjid pada hujung minggu...aku berikan banyak alasan untuk mengelak semua itu....
aku rasa malu nak pergi..sebab aku masih sama macam dlu..masih berseluar ketat,baju ketat, tudung selempang2..baju fesyen2..gaya sempoi2...main pakai sarung je ape yang aku ade...
sering aku gunakan alasan...ade hal dgn keluarga untuk mengelak...padahal dok main game kat rumah...

April 2011,
Ditakdirkan aku sakit...sakit yang aku sendiri tak tahu mana puncanya...aku banyak mengadu pada sis S.. Sis S sangat optimis..dia xmahu dirinya tenggelam bersama kesedihan demi kesedihan yang aku lalui...Dia jarang memujuk,malahan marah2 pada aku...aku jadi bingung pada mulanya...tapi disebalik itu dia sebenarnya mahu aku bangkit...mahu aku tak terus tewas dengan bisikan syaitan...aku hampir hilang arah pada waktu itu...tapi byak dia beri nasihat...jangan tinggal tahajud,solat taubat, solat dhuha... dia berikan aku fotostate kertas...solat sunat awwabin...aku tak pernah tahu pun ade solat ni...
walaupun aku tak tahu...aku terus juga berusaha mengerjakan solat awwabin mengikut kertas yang diberi..tahajud,taubat,witir..ikut kemampuanku pada waktu itu....

Mei/Jun2011
aku ade mendengar program di masjid akan diadakan..aku fikir..yang lepas sudah aku tertinggal...takkan aku nak tinggalkan lagi...so aku mahu sertai majlis kali ini..tapi hati aku menolak,aku kuatkan juga kaki melangkah ke majlis itu...malu...sngat2 malu aku rasa...sangat kerdil dihadapan adik2 yang jauh lagi matured,byak pengetahuan mengenai ISLAM berbanding aku...malu sngat2 aku dihadapan ALLAH..
hatiku tergerak utk memakai tudung yg labuh sedikit berbanding skrng..aku beli sehelai masa majlis itu diadakan...warna hijau..

masjid negara:sementara menunggu waktu berbuka...rindu ramadhan

Aku nekad utk memakai tudung itu..walaupun langsung tak masuk dgn mana2 baju aku...hari 1st pakai...aku rasa semua mata memandang aku...smue mengata aku...smue orang keliling  memerli aku...skejap2 aku masuk ke bilik air melihat cermin...buruk2...
ku memohon pada Allah agar tetapkan hatiku dalam ketaatan terhadap agamaNYA...kuatkanlah hati ini dalam mencari keredhaanNYA...

Pernah aku membawa kereta laju2 yang aku sendiri tak tahu mana aku mahu tuju...aku menangis...yer...aku menangis...sebab aku bukan jenis yang mudah mengalirkan air mata depan orang lain...aku seorang yang ego,degil,keras kepala... mmg aku malu utk menitiskan air mata depan orang lain... Mana aku nak lari?mana akau nak lari?

lama kelamaan kupujuk sikit2 hatiku untuk kembali kepada fitrah...fitrah untuk terus membuat kebaikan...fitrah untuk terus berusaha memperbaiki diri ke arah kebaikan...
tapi memmag tak mudah...
masjid klcc: selepas tarawikh....yaAllah sampaikan aku kepada Ramadhan kali ini T,T

Alhamdulillah sedikit demi sedikit aku berubah..bukan dari sikap sahaja...dari penampilan juga...aku lebih positif....lebih mahukan kebaikann...lebih cepat sensitif dgn isu2 berkaitan agama...kadangkala tak percaya bila aku mula meminati sejarah2 islam..perang2 khalifah2...alhamdulillah..

Cuma kadangkala aku perlu menepis tanggapan2 pelbagai pihak terhadap diri ini...biasalah mulut manusia..baik Diamkan...doakan semoga mereka juga dlam keberkatan ilahi...tak lama mana mereka boleh berkata2 nanti dah penat diam lah mereka... aku berpegang pada prinsip 'UTAMAKAN PANDANGAN ALLAH BERBANDING PANDANGAN MANUSIA'

Alhamdulillah...aku adalah aku yang sekarang...bukan lagi aku yang dulu...
Aku yang dulu...aku yang keras di luar..tapi hakikatnya aku rapuh...sgt2 fragile

Aku yang sekarang....nampak lemah diluar, sering mengalirkan air mata..tapi hakikatnya...kekuatanku kini adalah bersumber dari Kekuatan Allah....

ALHAMDULILLAH...ALHAMDUILLAH...ALHAMDULILLAH
Segala pujian hanya bagi Allah...hidupku kini penuh dengan aktiviti2 yang lebih menyihatkan kerohanian..lebih mendekatkan aku kepada NYA.... penuh dengan tarbiyah...mempereratkan ukhwah dengan ramai lagi sis2 yang lain...hidup dah tak sunyi...Allah sentiasa bersamaku dalam apa jua keadaan... Allah is so sweet <3


ToF conference picc,putrajaya... sebahagian bulatan cinta saya ..uhibbukifillah sis2 syg 

kawan2 lelaki??aku pun sudah ade perasaan segan & malu menegur mereka..hanya ketika penting & perlu sahaja...mereka pun naik segan mungkin dengan penampilan serta perubahan diriku...alhamdulillah ikhtilat terjaga...

Alhamdulillah sis2 dalam bulatan cinta sangat support each others..when somebody feel wrong, feel  down...each of them will calm their sis....kami semua dah macam adik beradik yang sangat membahgiakan... BERCINTA HANYA KERANA ALLAH.... uhibbukifillah sis2 sekalian...

ok...admit...kdang2 perangai 'gile2 osem' kami hadir...so enjoy d pic ..hihi


Ummi H pesan kat aku dan sis2 yang lain.....JANGAN PERNAH TERFIKIR KITA SUDAH CUKUP BAIK... T,T
aku masih insan biasa...insan yang masih berusaha membuang karat2 jahiliyah yang terasa sukar disental...tapi bila aku bertekad nak tinggalkan...dengan izin Allah insyaAllah smue jadi mudah.....

Ya Allah ya Tuhan kami, janganlah Kau pesongkan hati-hati kami setelah Engkau memberikan hidayah kepada kami, kurniakanlah kepada kami rahmat kasih sayangMu, sesungguhnya Engkaulah yang maha pemberi kurnia.


Ya Allah ya tuhan kami, Kau kurniakanlah kepada kami rahmat kasih sayang disisiMu, dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam setiap urusan kehidupan kami.
Ya Allah ya Tuhan kami, Kau kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia dan di akhirat , serta hindarkanlah kami dari azab api neraka.
sis2 pillow talk...hehe... eid milad ya ukhti hana  love u for the sake of Allah <3


p/s:sebenarnya last sitting aritu kami smue dengar crita turning point masing2....masing2 ade crita yang tersendiri...malahan lagi teruk lagi kuat cabaran mereka...Mujahadah...mujahadah...aku perlu kuat.Ya Allah tsabatkan lah hati2 kami dalam jalan yang engkau redhai.....amin

3 comments:

ramlah said...

semoga tsabat kak M...

saling mndoakan..

aisyahhumaira said...

hampir2 tergelincir ramlah..
banyak lagi yang perlu diperbaiki diri ini

insyaAllah saling mendoakan kita semua tsabat di jalan ini.

amin

[ EA ] said...

someone miss you (^_^)