Monday, February 25, 2013

DIA mengingatkanku


Semua pun rindukan arwah2 yang dah kembali kerahmatullahkan..doa2lah mudah2an ada rezeki kita berjumpa arwah di syurga abadi kelak.

Banyakkkkk sebenarnya peringatan demi peringatan yang dah Allah beri buat kita yang masih diberi peluang tinggal didunia,mungkin Allah masih beri kita peluang supaya kembali bertaubat sebelum hari dan saat pengakhiran kita pun tiba.


Ni antara firman Allah:
"Setiap yang bernyawa akan merasakan mati.Dan hanya pada hari kiamat sahajalah diberikan dengan sempurna balasanmu.Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga,sungguh dia memperoleh kemenangan. Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya "(AlMaidah3:185)
Tinggal kita ni sebagai hamba samaada nak ambil pengajaran n peringatan tu atau tidak.

Pasal keluarga? Pun sangatttt banyak sebenarnya. Antaranya,Allah berkata :
"Wahai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Tuhan kamu, dan takutilah akan hari (akhirat) yang padanya seseorang ibu atau bapa tidak dapat melepaskan anaknya dari azab dosanya, dan seorang anak pula tidak dapat melepaskan ibu atau bapanya dari azab dosa masing-masing sedikit pun. Sesungguhnya janji Allah itu adalah benar, maka janganlah kamu diperdayakan oleh kehidupan dunia, dan jangan pula kamu diperdayakan oleh bisikan dan ajakan Syaitan yang menyebabkan kamu berani melanggar perintah Allah."(Luqman 31:33)

ayat atas ni sangat2 menakutkan.terbayang kat mata segala jerih payah mak abah membesarkan anak dia ni. 


Ayat bawah ni pula selalunya menjdi motivasi untuk menggugah semangatku kembali berdakwah kepada family..hei memang bukan mudah,tapi usaha tu perlu =)

"Wahai orang-orang yang beriman! peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu,penjaganya malaikat-malaikat yang kasar dan keras, yang tidak derhaka kepada Allah terhadap apa yang Dia perintahkan kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.Wahai orang kafir! Janganlah kamu mengemukakan alasan pada hari ini. Sesungguhnya kamu hanya diberi balasan menurut apa yang kamu kerjakan" (66:6-7)

Tapi atas semua peringatan2 ni Allah nak hamba2 dia kembali kepada dia,ingatlah kita atas segala rahmat,nikmat,pengampunan,ganjaran2 serta kasih sayang yang Allah beri.
Ayat ini sumpah OSEM! bantulah aku membina kesabaran itu ya Allah.
"Dan orang yang sabar kerana mengharap keredhaan tuhannya, melaksanakan solat dan menginfakkan sebahagian rezeki yang kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan,orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik. Iaitu syurga2 'Adn, mereka masuk kedalamnya bersama dengan orang yang soleh dari Nenek Moyangnya, pasangan-pasangannya dan anak cucunya, sedang para malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu sambil mengucapkan "selamat sejahtera atasmu atas kesabaranmu"Maka alangkah nikmatnya tempat kesudahan itu." (ArRa'd 13:22-24)
Janji Allah tu pasti dan Allah tak pernah memungkiri janji..pastinya kita xnak masuk syurga tu sorang2 kan. Hati ni..teringin sangat - sangat yang teramat nak jumpa opah,atok karim,embah lanang n embah wedok..atok2 kita yang lain n paling hati ni  rindu nak jumpe atok punya atok yang terawal..Rasulullah.
Hidayah tu Allah bagi pada sesiapa yang mahukan n sebenarnya ada kat keliling kita,ada pada diri kita. Paling mudah..tengok dua2 tapak tangan,ada 99 nama  Allah..pinjaman Allah.tanya pada hati..apa yang aku dah buat dengan nikmat pinjaman ini?


No comments: