Thursday, February 28, 2013

PELIK tapi BENAR.

Believe it or Not? Believe it !!!

tengok tajuk macam tertunggu2 je kan nak post entry pasal apa lar plak kali ni.

Zaman hidup dulu2 dah tak sama macam sekarang...eh ye ke?

Sejak disapa makcik hidayah dan dibuai angin sepoi2 bahasa tarbiyah ni,
disulam pula dengan gelombang mehnah...ohoiiiiii!

memang kadang2 rasa pahitnya...sakitnya...sakit sangat tapi last2 duduk muhasarawak jap..berbekalkan otak & minda yang Allah kurniakan ni..tarik nafas,senyum...kata kat hati

Allah sayang kamu..sebab tu Allah pilih kamu untuk diuji.

Percaya tak?percaya tak?

Dulu... time belajar, jadual kuliah memang penuh setiap semester. Balik bilik penat pastu kena siapkan assigment yang membukit..then makan...tido.Memang ROBOT. Hari-hari rutin yang kita lalui sama je..

Pastu, asek tertunggu-tunggu hari minggu. Plan hari minggu memang terbaik! kalo tak balik kampung mesti penuhkan masa dengan aktiviti2 yang konon2 menggembirakan hati n seronok-seronok macam p tengok wayang (ehem:maraton okeh),boling, melalak dalam karaoke box,kuar dengan pasangan tak halal..

Lepas penat melakukan aktiviti tu,mulalah perut memainkan muzik gamelannya mahupun irama keroncong.. suap pula ke tekak macam2 jenis makanan segera mati..ehhh..yelar berlemak kolestrol bagai kot! mahal pula..dalam hati..ahhh takpelar bukan selalu pon. ronggeng2 dengan berlainan jantina..

Malam-malam aku penuhi dengan aktiviti bermain bola keranjang, badminton mahupun futsal sampai 2-3 pagi, huu..bukan dengan perempuan je time tu..tapi itulah kepuasan bagi aku time tu! uish seram. Astagfirullah al azim.


Gembira ke?gembira ke camtu? yup gembira pastu balik hostel..mulalah terasa duit abes, kepenatan, culas nak solat..pastu dosa melambak..kan?kan? tu yang aku xpernah terfikir pula time tu..yg penting seronok.


Tapi aku tak perasan semua tu semata2 nak mengejar cita-cita menggenggam segulung ijazah tu..erkkk sehelai kertas je pun..naik pentas 3minit pakai jubah tunduk hormat..amek..turun.. Ye!memang bagus pun dapat ijazah tu membantu meningkatkan kualiti hidup ummah katanya . Then, adakah aku lupa pada matlamat hidup aku didunia? astagfirullah hal azim...hujan lebat dalam hati!

Alhamdulillah ..tsumalhamdulillah

Sekarang..banyak sangat perubahan yang aku rasai.

bila balik kerja memang terasa penatnya..kadang2 rasa stress teramat dengan segala dateline,meeting,progress yang melelahkan jiwa...tapi..yang paling pelik aku rasa bila segala kepenatan tu macam hilang sekelip mata jer bila aku pergi usrah (baca:bulatan chenta)
#sharing2 dengan akhwat...isu semasa,negara2 islam luar
#sesi beriman sejenak
#tadabbur (mendalami dan memahami) ayat2 alquran (surat chenta Allah).
Allah memang aku jatuh cinta sangat dengan jalan yang baru aku tempuhi ni.
kedamaian memang meresap dalam jiwa.

lagi bertambah pelik,yang aku rasai adalah sifat saling percaya-mempercayai antara kami.
kalau dulu,nk tinggal HP ker apa2 gadjet yang berharga jangan haraplah nak percaya sangat dengan kawan2.. tapi sesama akhwat ni..memang hilang rasa was-was (err..ke aku sorang je terasa?), serius setakat ni Alhamdulillah memang tak ada dengar cerita..hilang itu ini..memang terasa selamat je sepanjang daurah2. mungkin juga sifat husnudzon(bersangka-baik) sesama kami yang dipupuk, semakin meresap ke dalam jiwa.


pelik seterusnya adalah hubungan silaturrahim kami. Ini sumpah aku pelik. Melebihi adik-beradik! tak jumpa kejap, tak bercipiki-cipika...rasa bertahun-tahun lamanya tak jumpa. Dan perasaan rindu tu juga hadir mungkin juga atas kekuatan doa rabitah yang dititipkan akhwat2 saban hari.. sebabnya keterikatan hati kami ni atas dasar persaudaraan sesama islam..inilah kemanisan ukhwah fillah abadan abada yang dapat aku rasakan bukanlah ikatan kerana darah daging.Ikatan ni sangat teramat special sebab kami2 dah berjanji nak jumpe semula..ala2 buat reunion kat syurga nanti..amin ya rabb

hujung minggu??? sekarang ni lagi teramat best sebab bukan setakat bulatan chenta..hujung minggu dipenuhi dengan konferens2 riang..rehlah(ala2 berekreasi) tapi yang best teramatnya semuanya mengingatkan aku tentang Allah..p jungle tracking ke..panjat sana,panjat sini..semuanya mendekatkan aku dengan Allah..sesi mentadabbur alam..mengagumi keindahan alam ciptaan Allah...sebelum2 ni?? ada aku kesah tentang semua tu...huuu..jujur..tak amek kesah pun.

pernah denga term ni "keimanan itu bukan ketidak sengajaan"....dulu pun aku pelik memikirkan macammana aku terjebak masuk kedalam perangkap(eh!perangkap??) masuk ke medan dakwah n tarbiyah ni..then fikir punya fikir..eh...betullah aku pernah berazam nak jadi baik..mungkin juga dengan niat yang sedikit cuma itu Allah melorongkan kaki aku ke jalan ini..alhamdulillah... Betulkan? keimanan tu memang bukan macam..ooopps sori tak tersengaja nak beriman..tapi itulah fitrah manusia..memang semua pun mahukan kebaikan.

aku sangat bersyukur sebab kadang2 memang aku punya perasaan pelik dengan diriku sendiri.. kadang2 rasa juga terasing sebab yelah..mana boleh aku nak berbalik ke belakang lagi..mengikuti jahiliyyah itu lagi..sebab atas rahmat dan kasih sayang Ilahi juga aku disini hari ini...

Allah jua yang mendatangkan akhwat2 yang teramat banyak sangat membantu menguatkan perjalanan ini.

senyum.memori Julai2010 tetap kuingati tersemat di sanubari.







No comments: